ظاهر خودرو اولین چیزی است که خریدار متوجه آن میشود و در تصمیم خرید تأثیرگذار است. با این حال هنگامی که تصمیم به خرید خودرو کارکرده گرفتید، وجود عیبهای ظاهری در خودرو طبیعی است و اغلب خودروهای کارکرده بازار دارای اشکالاتی در بخش بدنه هستند. از آنجا که ضربه وارد شده به خودرو یا تعویض یک قطعه از ماشین میتواند تأثیر به سزایی در قیمت آن داشته باشد، به همین جهت کارشناسی رنگ خودرو قبل از خرید میتواند در پیشگیری از اقدامات سودجویان مفید واقع شود.
رنگ شدگی خودرو دلیل بر معیوب بودن خودرو یا ایراد داشتن آن نیست، به همین دلیل بهتر است که توسط یک کارشناس رنگ خودرو مورد بررسی قرار گرفته و میزان آسیب وارد شده به خودرو مشخص شود. گاهی فروشنده با توجه به علایق شخصی تصمیم به رنگ آمیزی مجدد خودرو یا تعویض بخشی از خودرو میگیرد که به عملکرد کلی خودرو آسیب نمیزند و این کار فقط برای زیبایی بیشتر خودرو است.
در هنگام کارشناسی رنگ خودرو، موارد مختلفی از قبیل آسیب دیدگی بدنه خودرو در تصادفات و شدت آسیب دیدگی، قطعات تعویضی بدنه، آسیبهای وارد شده به شاسی و ستونهای خودرو، اصالت خودرو مورد بررسی قرار میگیرد که هر کدام از این موارد در تعیین قیمت خودرو تأثیر گذار است.
افت قیمت ماشین تمام رنگ
به طور کلی باید بدانید که هرگونه رنگ شدگی بر روی بدنه خودرو نسبت به عمق و وسعت رنگ شدگی می تواند در قیمت نهایی خودرو اثر داشته باشد. هنگامی که بدنه خودرویی آسیب شدید می بیند، بی تردید بر دیگر نقاط بهویژه نقاط حساس اتاق نیز اثر می گذارد و اگر این موضوع بهصورت فنی و اصولی با دستگاه هاى پیشرفته شاسیکشی ترمیم نشود و عملیات قرارگیری صحیح قطعات تعویضی مربوط به شاسی و سایر قطعات به درستی انجام نشود، در تصادفات بعدی شاسی و اتاق خودرو مقاومت خود را از دست داده و ایمنی پایینتری نسبت به قبل از تصادف خواهد داشت. افت قیمت ماشین تمام رنگ به این دلیل است که نشان می دهد خودرو تصادف شدید را متحمل شده است و به هر حال نه تنها بدنه بلکه سایر قسمت های آن نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند. اساسا و اصولا رنگ شدگی بدنه خودرو نشان می دهد که خودرو از سانحه تصادف سنگینی می آید و روزهای سختی را پشت سر گذاشته است. با توجه به کدهای تخلف رانندگی می توانید از چنین سوانحی دوری کرده و کمتر در معرض آسیب های آن قرار بگیرید.
روش های تشخیص رنگ شدگی خودرو
اصولا تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو در درجه اول نیاز به کسب تجربه، مهارت و در پارهای از موارد نیز نیاز به استفاده از ابزارهای مخصوص مانند دستگاه ضخامت سنج دارد. دستگاه ضخامتسنج یا تشخیص رنگ دیجیتال، دقیقترین ابزار سنجش برای این کار است و با نمایش میزان ضخامت رنگ در نقاط مختلف، می تواند در باب موضوع رنگ شدگی قسمت های مختلف بدنه خودرو راهنمایی های دقیقی ارائه دهد. اگر این دستگاه را در اختیار ندارید، می توانید با استفاده از روش تشخیص رنگشدگی با چشم، وضعیت بدنه یک اتومبیل را مورد سنجش قرار دهید. برای این کار نیز در درجه اول به نور مناسب نیاز دارید. اکیدا توصیه می شود وضعیت بدنه یک خودرو را در یک محل روشن و با میزان نور کافی مورد سنجش قرار دهید. افت قیمت ماشین تمام رنگ به این دلیل است که خودرو دیگر خودروی فابریک کارخانه ای نیست و اصولا با نمونه فابریک آن فرق های زیادی دارد.
فرق رنگ کارخانه با رنگ بازار
صرف نظر از موضوع تصادف و شدت تصادف، یکی از موضوعات در مورد افت قیمت ماشین تمام رنگ این است که اساسا رنگ کارخانه با رنگ بازار تمایز بسیاری با هم دارند. برای رنگ خودرو در کارخانه از روش کوره استفاده می شود. در روش رنگ کوره ای یون های باردار (جامد) رنگ با استفاده از بار ناهمناهی که به بدنه جسم فلزی متصل می شود، به سطح فلز اسپری می شود و روی آن قرار می گیرد و سپس فلز در داخل کوره قرار می گیرد و با این کار یون های جامد ذوب می شوند و به فلز می چسبند. این امر موجب یک دست پخش شدن و انسجام رنگ می شود که آن را نسبت به ضربه مقاوم می کند.
در واقع اتاق کوره توسط سازندگان معتبر آن ساخته می شود که استاندارد های حرارتی خاصی دارد؛ کوره یک فضای ایزوله از هر نظر است که باعث می شود رنگ بدون تاثیر از عوامل محیطی روی قطعه یا بدنه قرار بگیرد. خود کوره در واقع یک اتاق کاملا تمیز است که جریان هوای کمی دارد و حتی همین هوا هم به منظور جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار، قبل از ورود به اتاقک فیلتر می شود.
در حالی که در رنگ معمولی، رنگ در حلال حل می شود و به صورت مایع در می آید و در فضای باز به بدنه زده می شود؛ رنگ مایع اسپری می شود و صبر می کنند تا خشک شود. در این روش نه تنها انسجام کم می شود بلکه رنگ به طور یک دست روی سطح فلز پخش نمی شود و به همین دلیل سطح آن مات می شود. بدیهی است که افت قیمت ماشین تمام رنگ در یک طرف فقط به علت تفاوت در نوع رنگ شدگی خودرو است.
یک روش جالب برای تشخیص رنگ شدگی خودرو
به هر حال این موضوع که افت قیمت ماشین تمام رنگ کاملا قطعی و حتمی است، برای شما روشن شد و دلایل مربوط به آن نیز کاملا بررسی شدند. بد نیست به جز روش های یاد شده برای تشخیص رنگ شدگی خودرو، این روش جالب را نیز بدانید و حتما آن را امتحان کنید؛ شما می توانید با استفاده از دوربین عکاسی رنگ شدگی خودرو را تشخیص دهید. فقط کافی است که از بدنه خودرو در محلی کاملا تاریک عکاسی کنید. همچنین فاصله دوربین با بدنه حدودا دو متر و زاویه دوربین به بدنه ۹۰ درجه باشد. حتما فلش دوربین را روشن کنید تا بتوانید عکسی بدون عیب از بدنه خودرو تهیه کنید. با مشاهده تصویری که از بدنه خودرو ثبت کردید، می توانید متوجه شوید که خودروی انتخابی شما رنگ شدگی دارد یا خیر. جالب است بدانید که بافت مولکولی در رنگ فابریک یا اولیه خودرو نسبت به رنگ های هوای خشک و … تراکم بیشتری دارد و دلیل این امر نیز حلال و تینر است. در واقع پس از آنکه حلال و تینر از سطح رنگ پایه تبخیر شد، رنگ مات شده و می توان تاثیر آن را در انعکاس نور مشاهده کرد. به این صورت که دوربین قسمت هایی که دوباره رنگ شده است را نسبت به قسمت هایی که دارای رنگ فابریک است، سیاه تر ثبت می کند و به سادگی می توان اختلاف رنگ را تشخیص داد.
جمع بندی
افت قیمت ماشین تمام رنگ موضوعی انکارناپذیر و کاملا قطعی و حتمی است. بنابراین اگر مالک چنین خودرویی هستید، به ناچار باید این افت قیمت را بپذیرید و اگر می خواهید ریسک کنید و چنین خودرویی را بخرید، حتما باید حواستان را جمع کنید که بیش از ارزش واقعی خودرو با در نظر گرفتن رنگ شدگی کامل آن، هزینه نکنید. البته یادآوری می کنیم که گاهی رنگ شدگی خودرو به دلیل تصادف نیست، بلکه این سن زیاد خودرو است که مالک را مجاب کرده رنگی به سر و روی خودرو بکشد و آن را نونوار کند